fredag 7 januari 2011

Uppdrag 10: Ta kontakt

"Jag kommer inte att veta vad jag ska säga", "Kom ihåg förra gången det gick fel?", "Hon skulle inte vara intresserad av mig", "Hon är upptagen just nu och jag vill inte störa henne", "Hon har säkert en pojkvän", "Det är för mycket ljud här så hon kommer inte kunna höra mig", "De andra kommer att se när hon avvisar mig och skratta åt mig", "Jag har för roligt med mina kompisar och har ingen lust att gå fram till henne", "Det är en dålig idé, det kommer inte att funka ändå", "Hon är inte tillräckligt snygg", "Hon verkar vara alldeles för ytlig för mig".

Känner du igen dessa meningar? Många av oss män använder dessa meningar inom sig för att inte gå fram till kvinnor och prata med dem. Att vara rädd för att gå fram till en kvinna och börja prata är en av de vanligaste rädslorna hos killar. I själva verket är det inte rädsla för att ta kontakt utan rädsla för att avvisas. Bland symptomen kan man märka handsvett, hjärtklappning och andnöd. Du behöver förstå att hennes "nej" inte ens behöver handla om dig. Om du läser andra kapitlet i boken "Mannens Överlevnadsguide" inser du att du ska bemöta dina rädslor i vägen till manlighet. Boken tar upp många intressanta tekniker och perspektiv som jag rekommenderar att du läser.

I dagens dejtingtips tänkte vi på Maziway ta upp några tekniker som hjälper dig att övervinna din rädsla för att ta kontakt med kvinnor. Börja med att skriva ner vad som stoppar dig från att gå fram till en kvinna. För exempel: "Hon kommer inte att höra mig pga allt oljud omkring." Ta nu fram ett rationellt argument som motbevisar detta. För exempel: "Då kan jag behålla min lugn, prata lite högre och ännu tydligare." Skriv gärna ner tre till fem saker eller situationer som stoppar dig från att ta kontakt med kvinnan du är intresserad av. Använg gärna ordet "jag" i dina rationella argument. Det hjälper dig lättare att relatera till dina svar och ta ansvar för dina handlingar framöver.

Stryk ordet "misslyckas" från vokabulären. Bara för att hon avböjer att lära känna dig betyder det inte att du är mindre värd. Du är en erfarenhet rikare. Det är dina olika beslut och erfarenheter som gör dig till en intressant person som kvinnor attraheras av. Ett viktigt dejtingtips som jag kan ge dig är att läsa boken "Mannens Överlevnadsguide" som hjälper dig på vägen.

Jag läste själv en artikel om att justera sina submodaliteter. Submodaliteter är det medium genom vilka dina sinnen mottar, minns och visualiserar information. För exempel, hörselns submodaliteter är volym, tonhöld, tempo och klang. För att få tyst på din negativa inre monolog bör du justera submodaliteterna. Gör rösten mer lågmäld, avlägsen och hackig. Se till att ersätta den negativa rösten till en positiv som är kraftfull och lugn. Jag rekommenderar att du tar rösten hos någon som du beundrar, en mentor eller en artist. Det här är faktiskt samma teknik som tränae lär ut till elitidrottare för att få dem att prestera på topp. Även terapeuter använder denna metod för att bota fobier. Justera dina mentala bilder så att misslyckanden ersätts med framgångar. Ersätt exempelvis bilden där du blir avvisad med en bild där du är avgudad och din drömkvinna ger sitt nummer till dig. Distansera dig från de negativa bilderna och se dem som om du tittar på en karaktär i en mörk och suddig film. Ta istället klara, färgstarka bilder där du har framgång och lyckas med kvinnor. Se dem genom dina egna ögon så du kan relatera till situationerna och få in dessa bilder i det undermedvetna.

Dagens sista dejtingtips är: Våga chansa. Strunta i själva resultatet och gå bara fram för att prata. Var nyfiken på andra människor. Så länge du inte är oförskämd så blir du inte bryskt avvisad. Om du förväntar dig allt så kan mycket verka som ingenting men om du förväntar dig ingenting så kan lite verka som allt. Allt är relativt (tack Einstein).

Har du något ämne som vi på Maziway ska ta upp här på bloggen eller kanske någon fråga som jag ska hjälpa besvara? Kom ihåg att besöka vår hemsida http://www.manrorelsen.se/ för att ta del av Maziways seminarier och föreläsningar. Besök även gärna vår sida på Facebook för intressanta video och artiklar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar