tisdag 1 februari 2011

Uppdrag 36: Lär dig konsten att påverka andras beslut

Senaste tiden har du lärt dig vad som fungerar när du träffar tjejer och vad du ska göra vid olika situationer. I dagens inlägg ska jag förklara för dig varför de olika teknikerna fungerar. Det hela handlar om konsten att övertala som är mycket vanligt inom reklam och försäljning. I dagens dejtingtips förklarar jag väldigt kort hur de sex olika principerna hjälper dig med att påverka andras beslutsfattande:
  1. Sociala bevis. Är det någon princip som har störst effekt är det just denna. Vi människor avgör vad som är rätt genom att ta reda på vad andra människor tycker är rätt. Om många människor gör en viss sak tror andra att det måste vara rätt sak att göra. Speciellt när de individer vi observerar är människor vi kan relatera till eller antar är precis som vi själva.
  2. Sympati. Vi är mer benägna att säga ja till en förfrågan från någon som vi känner och tycker om. Sympati skapas genom bland annat liknande klädstil, liknande bakgrund, intressen, kontinuerligt kontakt och fysisk attraktion. Se till att förknippas med framgång även om anknytningen är mycket ytligt.
  3. Rättvisa. Om någon gör något för oss känner vi oss förpliktigade att återgälda honom eller henne. Det kan vara någon som du inte ens tycker om. Om de gör dig en liten tjänst innan kommer du med stor sannolikhet att göra som de vill.
  4. Tro och konsekvens. Många människor låter ofta sina handlingar bestämma vad de tror på istället för att låta det de tror på styra deras handlingar. När människor bestämt sig för någonting brukar de oftast inte ändra sig, speciellt när de har handlat utifrån beslutet. Det kan visa sig att de har gjort ett felaktigt val men de ändrar inte sitt beslut och sin övertygelse.
  5. Auktoritet. Vi människor har en benägenhet att lyda auktoriteter, även när det de vill att vi ska göra går emot våra personliga övertygelser. Vi är lättpåverkade och kan falla offer för vissa auktoritetssymboler.
  6. Litet utbud. Något som är sällsynt eller på väg att bli sällsynt betraktas ofta som mer värdefullt och eftertraktad. När det läggs hinder i vägen för någonting eller om tillgängligheten är begränsad så ökar habegäret. Vi människor har dock en tendens att värdesätta en sak som nyligen har blivit begränsad högre än en som har varit begränsad länge.
Kan du tillämpa dessa i dina interaktioner med andra människor kommer du att höja ditt värde markant. Nästa nivå är att kombinera två eller tre av dessa principer. Kontakta gärna några av Maziways coacher så kan vi hjälpa dig med detta.

Har du något ämne som du vill att jag ska ta upp här på bloggen eller kanske någon fråga som jag ska besvara? Kom ihåg att besöka Maziways hemsida för att ta del av våra seminarier och föreläsningar. Besök även gärna vår sida på Facebook för intressanta video och artiklar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar