måndag 14 mars 2011

Kampen mot tidig utlösning - Steg 10: Gör en situationsanalys

För att få en bättre bild av hur din tidiga utlösning påverkar dig i olika situationer föreslår jag att du väljer ut ett specifikt tillfälle som du upplevde som speciellt jobbigt. Börja med att beskriva den jobbiga situationen och besvara följande frågor på ett papper. Jag kan ge dig ett exempel:
I söndags morse när jag och min partner smekte varandra i sängen fick jag plötsligt utlösning innan jag ens hann komma in i min partner. 1) Vilka tankar for genom ditt huvud i den stunden? (du tänkte kanske "oh nej, hon tycker säkert att jag är misslyckad"). 2) Vilka känslor kände du? (du blev kanske besviken och skämdes). 3) Vad hände i din kropp? (du blev kanske varm i ansiktet och spänd i magen). 4) Vad gjorde du? (du vände kanske dig om och blev tyst).

Observera att detta var bara ett exempel. Det är otroligt viktigt att du begrundar hur dina tankar, känslor, kroppens reaktioner och ditt beteende samspelar och påverkar varandra. Det är mycket verkningsfullt att identifiera dina tankar, känslor och ditt beteende i laddade situationer som du inte är nöjd med. Vad tror du hade hänt med dina känslor om du hade tänkt "oj då, här gick det fort", och hur hade det känts inom dig om  du hade vänt dig mot din partner och sagt att det var tråkigt att det gick fort men att du gärna försöker igen? Nästa steg blir alltså att förändra dina tankar eller ditt beteende. Just detta steg kan kännas svårt eftersom det mesta vi gör och tänker sker utan att vi ägnar det särskilt mycket uppmärksamhet. Öva därför genom att identifiera några situationer och fundera ut ett alternativt sätt att tänka eller göra som du tror kan gynna situationen. Testa sen de nya tankarna eller beteendet och känn efter hur det känns. På så sätt kan du hitta nya beteenden och kan styra situationer i den riktning som gynnar både dig och din partner.
Vi på Maziway har tagit fram några frågor som kan hjälpa dig med situationsanalysen. Kontakta gärna oss via vår hemsida så skickar någon av våra coacher det du behöver. Har du några funderingar kring dagens situationsanalys som du vill att jag ska ta upp här på bloggen eller kanske någon fråga som jag ska besvara? Kom ihåg att besöka vår hemsida för att ta del av våra seminarier och föreläsningar. Besök även gärna vår sida på Facebook för intressanta video och artiklar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar