söndag 5 september 2010

Din hjärna bestämmer vad du ser

Läste en intressant artikel om hur den mänskliga hjärnan styr vad vi ser dagligen. Även om vi inte ger det mycket eftertanke, är vår visuella förmåga att uppfatta vår värld en stor bedrift. I artikeln kunde jag läsa hur vår hjärna konstruerar ett "visuellt ordförråd".
Det finns en teori som säger att för att kunna tolka vad vi ser, bläddrar vår hjärna igenom en mental lista över de objekt som vi har sett förut. Genom att jämföra den nya objekten med alla de bilder som vi har i vårt "visuella ordförråd" kan vi hitta en passar bäst tillsammans med den aktuella bilden. Det fick mig att förstå att vårt undermedvetna har en stor roll i vad vi uppfattar dagligen.
Artikeln fick mig att fundera på andra viktiga frågor.
Frågor såsom manlighet, mognad och manliga psyket.
Jag läste i en studie för några år sen att våra fantasier egentligen är vår avsaknad av kunskap. Vi ser det vi tror på och tror ännu mer på det på grund av det vi ser. Jag läste bland annat att de indianer i Sydamerika som aldrig hade sett skepp, kunde inte se när europeerna kom dit med sina skeppar. De kunde inte se skeppen (trodde kanske det var en illusion men de kunde inte se dem) då de saknade kunskap om dem. De hade helt enkelt ingen referensram. Det är samma sak med oss och vårt psyke. När vi gräver i vårt psyke så återspeglar vi vår egen osäkerhet och brist på kunskap och de i sig tar en ny vändning.

För att bli en mogen man behöver du ställa några viktiga frågor till dig själv:
  1. Vilka idealer när det gäller dig själv, kvinnor eller relationer klänger du på för hårt?
  2. Vilka ideal håller du fortfarande i hjärnan?
  3. Vad behöver du inse och acceptera?

Har du något ämne som du vill att jag ska ta upp här på bloggen eller kanske någon fråga som jag ska besvara?
Kom ihåg att besöka vår hemsida http://www.manrorelsen.se/ för att ta del av våra seminarier och föreläsningar. Besök även gärna vår sida på Facebook för intressanta video och artiklar.

2 kommentarer:

  1. kan man dö om hjärna fågerar inte

    SvaraRadera
  2. Intressant fråga. Jag tror man kan vara hjärndöd

    SvaraRadera