tisdag 9 november 2010

Ekonomisk analys av bilindustrin

Tänkte hjälpa de läsare som tänkte investera i bilindustrin. Jag har försökt att ta fram faktorer som är värda att tänka på innan du fattar det slutliga beslutet. Bilindustrin är trots allt mycket koncentrerad då 10 globala biltillverkare står för över 77% av världens produktion. Den senaste ekonomiska krisen har lett till stora strukturförändringar inom bilindustrin. Målet är tillväxt i kommande årtionde. Med tanke på behovet av stort startkapital och skalfördelar (inom både produktion och marknadsföring) kommer bilindustrin att koncentreras på de sex största marknaderna: Kina, Japan, Indien, Korea, Västeuropa och slutligen USA.

För att biltillverkarna ska förbli konkurrenskraftiga behöver de konstruera fordon som uppfyller kraven från konsumenterna i både mogna och nya marknader. Biltillverkare kommer att fokusera på mer användarvänliga och billiga bilar som också är de mest tekniskt avancerade. Biltillverkarna kommer att fortsätta att flytta sina produktionsanläggningar från högkostnadsregioner såsom Nordamerika och EU till billigare områden såsom Kina, Indien och Sydamerika.

Det finns två underliggande faktorer bakom denna flytt av tillverkningsfabriker inom bilindustrin. Den första är själva kostnadsfaktorn. Kostnaden för arbetskraft i de nya tillväxtmarknaderna fortsätter att vara en bråkdel av den i de utvecklade regionerna. Den andra faktorn är efterfrågan på bilar. Många lågkostnadsregioner har stor potential för tillväxt. Detta leder naturligtvis till att man får även ner logistikkostnaderna. En utmaning som de kan möta är om de har ekonomiska resurser för att kunna öka kapaciteten på dessa nya marknader. En annan utmaning är känsligheten för att överföra teknologin till lokala tredje part då detta kan resultera i nya billiga konkurrenter. När jag tittar i världsekonomin så ser jag klara tecken på ökade handelsbarriärer mellan olika handelsområden. Att tillverka bilar i ett visst region betyder mindre försäljningskostnader inom det handelsområdet. Det här är några faktorer som biltillverkaren behöver ta hänsyn till vid flytt av sina tillverkningsfabriker.

Högre bränslepriser och oro över den globala uppvärmningen är några andra faktorer som har påverkat bilindustrin. Tillverkarna behöver fatta beslut om de ska satsa på att antingen bli mindre beroende av traditionella fossila bränslen eller ska de satsa på att använda billigare förnybara alternativ. Dessa är viktiga faktorer och tillverkarna förväntas att anpassa sig snabbt till den nya tekniken. Detta leder till stora investeringar inom forskning och utveckling. Jag tror att ”gröna” alternativ kommer att locka alltfler konsumenter i de rikare länderna medan bränslen som etanol kommer att vara eftertraktade i tillväxtländerna.

Sen får man självklart inte bortse ifrån statens roll i bilindustrin. De flesta regeringarna är aktiva aktörer inom bilindustrin. Deras energi- och miljöpolitik påverkar den globala bilindustrin markant.

Vi försöker med jämna mellanrum att ta fram finansiella analyser eller nyheter som kan hjälpa våra läsare att uppfylla sina drömmar. Har du något ämne som du vill att jag ska ta upp här på bloggen eller kanske någon fråga som jag ska besvara? Kom ihåg att besöka vår hemsida http://www.manrorelsen.se/ för att ta del av våra seminarier och föreläsningar. Besök även gärna vår sida på Facebook för intressanta video och artiklar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar